25.9.12

[ Matlista ]






Vi har börjat med matlista hemma igen.

 
Mycket för att slippa den eviga frågan "Vad ska vi äta idag?" men också för att hålla kostnaden för mat på en sådan bra nivå som möjligt. Vi planerar tillsammans på söndagen vad som ska stå på bordet under veckan- alla får vara med och önska. Även om de små kottarna mest önskar "köttbullar" eller "korv" så har dom fått varit med och bestämt. Jag kanske inbillar mig men jag tycker att dom äter bättre(?) En typisk veckomatsedel i vårat hushåll kan se ut så här:

Måndag:
Köttfärssås & Spagetti

Tisdag:
Soppa och bröd

Onsdag:
Lax i ugn

Torsdag:
Ugnspannkaka

Fredag:
Tacos

Lördag:
En bra bit kött

Söndag:
Hämt mat


Jag fick en spark i baken när jag läste Anna´s blogg inlägg om matpriser. Jag vet att det finns mycket böcker om dessa veckomatsedlar och jag vet att många bloggare också försöker att pussla ihop det. När det gäller böckerna så upplever jag att dom inte riktigt passar barnfamiljer med små barn. Eller är det bara så hos oss? :)

Sen när det gäller det ekonomiska så älskar jag att handla mat för säsongen och jag tycker att frusna grönsaker är toppen! Jag köper alltid det i storpack som jag vet går åt mer här hemma som pasta, kycklingfilé och köttfärs. Sen finns det ju alltid dagar så det blir hämt mat i alla fall. Men mina barn gillar hemlagad mat så det här gör att jag anstränger mig lite mer ;)
kram kram
bildkälla: Allt om mat

Inga kommentarer: